Oavsett planerna på om du vill bli deltidsfotograf eller har drömmar om att leva fullt ut på dina fotouppdrag finns det en del att tänka på som nybörjare . Börja med att skapa din egen fotoportfolio, bilderna ska visa och tala om för kunden vilken typ av fotograf du är. Portfolion är din marknadsföring utåt – vikten och omsorgen av att lägga ner mycket tid på en portfolio får du tillbaka i uppmärksamhet och intresserade kunder.
När din portfolio väl är på plats – sprid dina bilder! Oavsett om du väljer att fotografera nyheter, porträtt, kändisar, naturbilder eller reportagebilder måste du försäkra dig om att du delar och sprider dina fotografier i rätt forum och på rätt platser. Detta gäller både för fysiska lokaler på stan och på forum på nätet. Du bör vara aktsam på var, när och hur bilderna sprids. Tar du fotouppdrag – ha prisbilden klar för kunden.
Olika typer av fotouppdrag
Fotografer finns inom en rad olika områden. Specialiseringar och nischer är något många fotografer skapar som ett varumärke. Olika typer av fotouppdrag ger olika typer av fotografer; bröllopsfotografer, nyhetsfotografer, kändisfotografer, dokumentär- och reportagefotografer, reklamfotografer – sist men inte minst skolklassfotografer.
Det finns förstås flera andra typer av fotografer och uppdrag. Vilken typ av fotograf ämnar du att bli? Beroende på vad du väljer kommer dina fotouppdrag och arbetssituationer förstås skilja sig åt.
Oavsett vilka fotouppdrag du får är det alltid viktig att du marknadsför dina fotografier och hela tiden uppdaterar samt fyller på din portfolio. En klassiker är visitkort. Kom dock ihåg att alltid ha din webbadress- eller hemsida tydligt placerad på tryckta visitkort. På din hemsida kan du gärna länka till fotoutställningar, tidigare fotouppdrag, inspirationsbilder samt ha en digitalt uppdaterad portfolio som alltid visar dina senast bäst tagna fotografier.
Uppdragstips och marknadsföring
Det finns flera viktiga saker att tänka på när du marknadsför dig själv. Du bör planera marknadsföringsplanen minst ett år i taget. För in allt i kalendern och ha en regelbundenhet kring dina marknadsföringsaktiviteter. Uppdatera din portfolio och gör mejlutskick till intressanta kunder. Skapa ditt varumärke och ha en klar årsbudget samt se dig som proffs i alla lägen. Skapa ett kundregister genom att ringa tidningar, reklamfirmor, webbyråer, mäklarfirmor och andra potentiella kundgrupper.
Webben är förmodligen din viktigaste reklampelare i dagsläget. Tänk på att en omsorgsfullt producerad formgivning av varumärket och dina fotografier är A och O. En annan sak som är lätt att missa är att webbplatsen ska fungera oavsett om den potentiella kunden är Mac-, PC- eller mobilanvändare. Ett sätt att kontrollera funktionen är en referensgrupp av vänner. Låt de surfa in och testa om din webbsida verkligen fungerar för alla – oavsett datasystem och hårdvara.